Hazardele Naturale


Din literatura şi experienţa de specialitate, ne dăm seama că, adeseori activităţile economice şi sociale ale oamenilor, dar şi componentele mediului înconjurător pot fi tulburate de efectele tragice ale unor fenomene naturale (calamităţi) sau acţiuni umane scăpate de sub control (catastrofe) ce pot produce dereglări distructive şi brutale ale unui sistem sau situaţii prestabilite.
Produse de regulă în mod brusc, prin surprindere, timpul de avertizare fiind scurt (sau în unele cazuri lipsind, în funcţie de gradul de dezvoltare economică al ţării în care se produce dezastrul respectiv), cele mai mari pierderi fiind înregistrate la scurt timp după eveniment (număr mare de victime în rândul oamenilor şi animalelor, volum mare de distrugeri de bunuri şi valori materiale, dezechilibru ecologic). Pe lângă cele enumerate mai sus, calamităţile şi catastrofele produc şi grave tulburări ale stării psihice şi morale a populaţiei ce intră sub incidenţa fenomenului respectiv. Dar evenimentele naturale extreme nu sunt considerate hazarde fără a cauza victime şi pagube umane. O tornadă sau un cutremur puternic produs într-un loc retras, nepopulat, este un eveniment natural extrem dar nu un hazard natural. Hazardele naturale, prin urmare, rezultă din conflictul procesului geofizic cu populaţia. Din această interpretare a hazardelor naturale rezultă că rolul central este al oamenilor, nu numai prin localizarea lor (hazardele sunt numai acolo unde trăiesc oamenii), dar şi prin perceperea şi dimensionarea acestora.
 Mod de intervenţie în cazul unei urgenţe de mediu
Conducerea cu eficienţă, managementul acţiunilor în caz de urgenţe de mediu (calamităţi naturale, dezastre) implică cunoaşterea şi analiza activităţilor ce trebuie să fie desfăşurate în astfel de situaţii, conform unor proceduri prestabilite la toate nivelurile: naţional, teritorial şi local. Se urmăreşte:
·        minimalizarea volumului pierderilor umane şi materiale;
·        diminuarea şi/sau înlăturarea riscurilor, dacă este posibil.
Activităţile şi măsurile de protecţie în perioada tranziţiei spre economia de piaţă din ţara noastră, după decembrie 1989, au cunoscut o notabilă reconsiderare. Lupta contra efectelor produse de dezastre cuprinde astfel două aspecte:
a. prevenirea lor prin:
·        elaborarea de metode de intervenţie şi ajutor;
·        crearea de organe de intervenţie şi asigurarea lor cu materiale;
·        instruirea, antrenamentul acestui personal şi al populaţiei.
b. protecţia contra acestor efecte prin:
·      organizarea măsurilor de protecţie;
·       prevederea măsurilor de protecţie;
·      întocmirea unui plan de intervenţie.

Metodele de intervenţie
a. Cercetarea sau controlul zonei sau regiunii sinistrate prin:
·        stabilirea tipului dezastrului şi a gravităţii lui;
·        controlul instalaţiilor şi reţelelor indispensabile pentru intervenţie (mijloace de telecomunicaţii, reţeaua energetică, apa etc.);
·        punerea în acţiune a forţelor armate pentru menţinerea ordinii, asigurarea protecţiei personalului şi a bunurilor acestuia, interdicţia mulţimii intrate în panică etc.;
·        organizarea căilor de circulaţie în zona sinistrată.
b. Trimiterea de ajutoare în zona afectată prin:
·      punerea în acţiune a mijloacelor de intervenţie;
·      punerea în acţiune a mijloacelor de ajutor (primul ajutor de urgenţă, triajul în vederea evacuării răniţilor, evacuarea cu mijloace locale şi din afară, măsuri contra panicii, măsuri de profilaxie şi igienă).
Un lucru important care trebuie reţinut în cazul oricărui dezastru îl constituie păstrarea calmului, acesta putând avea o importanţă vitală.

Intervenţia propriu-zisă
În caz de dezastre se deosebesc trei etape distincte:
·        ajutorul imediat;
·        asistenţa populaţiei;
·        reconstrucţia.
Misiunea fundamentală a organelor care intervin pentru ajutorare este realizată practic în primele două etape.
a) Ajutorul - se declanşează imediat după producerea dezastrului şi se referă la:
·     evacuarea populaţiei sinistrate;
·     acordarea ajutorului medical celor răniţi;
·     limitarea extinderii dezastrului.
b) Asistenţa populaţiei - se referă la asigurarea condiţiilor de trai ale populaţiei sinistrate şi constă în:
·     asigurarea condiţiilor de locuit;
·     asigurarea aprovizionării cu produse de primă necesitate (hrană, îmbrăcăminte, medicamente etc.);
·     estimarea pierderilor materiale şi omeneşti.